Als je een nieuwe weg inslaat, weet je op voorhand niet waar je uitkomt. Gaandeweg leer je en stuur je bij. Innoveren gaat in stappen: de eerst stap is nodig om de tweede te kunnen maken. Dat ervaart Dekker ook bij de ontwikkeling van de Rotterdam 10: een superzuinige, autonome zandzuiger van de next generation. We staan inmiddels aan de vooravond van de tweede testfase en kijken terug op het leerproces.
Als energie-intensieve grondstofwinner met grote duurzame ambities blijven we zoeken naar verbeteringen. Die zitten niet alleen in het verminderen van CO2- en stikstofuitstoot, maar ook in minder energieverbruik. En als je iets nieuws ontwikkelt, neem je natuurlijk beide aspecten mee. Zogezegd, zo gedaan.
De oude, op diesel lopende zandzuiger in onze productielocatie Bombofsplas in Zwolle was aan vervanging toe. Een paar geniale koppen bij Dekker bedachten een prachtig concept: niet alleen komt de nieuwe zandzuiger aan de stekker, ook weet hij autonoom zijn weg over de plas te vinden en - en dat is het meest opzienbarende – zit de pomp vlak bij de zuigkorf, diep onder water. Dat laatste heeft zo zijn voordelen. In plaats van het zand over een grote lengte op te zuigen, stuwt de pomp het opgezogen zand omhoog.
Dat kost veel minder energie. Het ontwerp is een technologisch hoogstandje waarbij de pompunit automatische regelaars voor watertoevoer en sensoren voor bijvoorbeeld diepte en slijtage bevatten. Op de ponton staat een elektracontainer waar vanuit de aansturing automatisch gebeurt. Na een baggerplan ingevoerd te hebben, voert de Rotterdam 10 dit autonoom uit: hij vindt zijn weg over de plas en doet zijn ding, in jip-en-janneketaal gezegd.
Wel makkelijker gezegd, dan gedaan. Want aan dit bijzondere ontwerp, de eerste in zijn soort in de zandwinningsbranche, is een lange periode van ontwikkeling voorafgegaan. Een aantal zaken zijn na de eerste testfase gewijzigd. Zo is de constructie tussentijds aangepast waardoor de zandzuiger stabieler is geworden. In plaats van losse drijvers en een ladder is de ponton nu van een hijsframe voorzien. De zuigkorf en pompunit ‘hangen’ nu aan drie staalkabels onder de ponton, tezamen met 3 slangen voor het transport van zand, stroom en jetwater. Ook is het onderhoud nu beter uit te voeren.
Fase 1 hadden we nodig om het ontwerp te perfectioneren. Bijna is het zover: de Rotterdam 10 herrijst in zijn aangepaste gedaante bij de werkplaats in IJzendoorn. De elektromotor, het hijsframe, de zuigbuis met kop, de pontons en het technologisch brein gaan tezamen de Rotterdam 10 2.0 vormen. Het testen begint in het voorjaar op de plas van de Willemspolder, naast ons kantoor. Als dat goed verloopt, dan gaat hij de oude zandzuiger op de Bomhofsplas in Zwolle vervangen. Niet alleen een beter alternatief voor het milieu, maar ook voor de omgeving: de zuiger is stil, kent geen uitstoot en baggert zo gecontroleerd dat het inzakken van oevers tot een verleden gaat behoren.
Tijdens de testfase in Zwolle bleek het eerste ontwerp niet stabiel genoeg.
Zijn we verzekerd van succes? Zeker weten doen we het niet, maar de verwachtingen zijn hoog gespannen. Het zou een mooie stap voorwaarts zijn in de duurzame ontwikkeling van de eerste onbemande, autonome zandzuiger op stroom.
Rotterdam 10 1.0 | |
De eerste versie die niet stabiel genoeg bleek, was met losse drijvers en ladder uitgevoerd. |
|
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden