Telefoons rinkelen onafgebroken. Klanten bestellen zand en grind voor hun betonproductie, schippers bellen voor hun ladingen. Marine Traffic staat aan. De actuele waterstanden op Teletekst. Directe lijntjes met de zandwinning. Een drukte van belang op de afdeling Logistiek. Toch een relaxte sfeer! Tijd om de logistieke puzzel van Dekker te ontrafelen. Jan Snoep helpt erbij.
Jan Snoep heeft tot 1989 gevaren en is aan de wal gaan werken toen de kinderen kwamen. Een echte familieman: 5 kinderen en 14 kleinkinderen. Zijn zoon vaart ijzererts naar Duitsland. Over 2 jaar zwaait Jan af, dan heeft hij 37 jaar erop zitten. Tot die tijd gaat hij elke dag met plezier naar Dekker. “Logistiek is echt mijn ding.”
Hij wijst naar een groot scherm: “kijk deze bolletjes zijn schepen. De Fiducie ligt bij de Yvonne om te laden.” Een blik naar buiten bevestigt dit; op de plas naast het kantoor wint zandzuiger Emmy en sorteert Yvonne drijvend het industriezand. Na het laden vaart de Fiducie naar de klant, zeg een betoncentrale in Amsterdam, en levert de vracht af. Dan belt de schipper naar Logistiek, en hoort waar hij vervolgens naar toe moet. Simpel toch? Nou... laten we proberen het simpel uitleggen.
Marine Traffic, met de Fiducie linksboven in beeld
De mannen van Logistiek hebben met 3 partijen te maken: de betoncentrale - de klant - die veelal in de Randstad zit, de vloot bestaande uit eigen en ingehuurde schepen, en productielocaties langs de rivieren. Vaarwegen, sluizen, waterstanden en drempels vormen het sluitstuk.
De klant belt voor een bestelling: stap 1. Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid en kwaliteit, kijken de mannen waar ze het ‘materiaal’ vandaan halen. Grind komt uit Duitsland of uit de Grensmaas in Limburg, zand uit Geertjesgolf of de Willemspolder. De ‘Rotterdam 55’ in Geertjesgolf kan meer recepten leveren en produceert grotere volumes dan de ‘Emmy Yvonne’. Stap 2 is voltooid: de laadplaats en dag ‘zijn geboekt’ bij een van de win-installaties of bij een voorraaddepot.
Wil de klant dat Dekker het industriezand ook aflevert, dan volgt stap 3, het inplannen van het vervoer. Zit de betoncentrale aan een kleine vaart zoals in Spijk a/d Linge en in Den Haag, dan vallen een aantal schepen af. Waar zitten onze eigen schepen die dag? Jan kijkt op zijn scherm en grijpt de telefoon. “Piet, kun je een vracht hebben op 10 maart naar Elst?” Stap 3 is voltooid.
De hele dag hebben Jan en zijn collega’s schippers, klanten en zuigbazen van de winschepen aan de telefoon. Het is een gezellige boel. Soms zit het wat tegen. “Sluis Grave is nu 6 weken wegens onderhoud gestremd. Dat wordt omvaren en meer drukte op Weurt. En dat betekent vertraging”, aldus Jan. Helemaal extreem was een tijdje terug. “Toen voer een tanker dwarsdoor de stuw bij Grave, liep de Maas leeg! De schepen moesten toen via Antwerpen naar de Grensmaas in Limburg!” Tja, aan anekdotes geen gebrek.
Wat echt zorgen baart, zijn de droge zomers. Dan zijn productielocaties moeilijker te bereiken en vormen drempels bij sluizen een obstakel. Door lage waterstanden gaan vrachtvolumes omlaag. Zelfs de aanvoer van grind kan stilvallen. “Grind van de Bovenrijn komt in duwbakken naar Nederland toe. Maar bij grote droogte is de Rijn in Duitsland voor scheepvaart gestremd, dan komen er wel wat grijze haren bij.” Maar “hoe groot de puzzel ook is, het lukt altijd!”, zegt Jan volmondig met een brede glimlach. “Daar zit voor ons de uitdaging.”
Om toekomstige droogtes in Duitsland voor te zijn, legt Dekker momenteel in de Binnenwaard bij IJzendoorn een grinddepot en overslaghaven aan. “Die Binnenwaard is echt belangrijk, zeker nu levering vanuit de Grensmaas op zijn eind loopt.” De telefoon gaat weer, een schippercollega aan de lijn die net gelost heeft: “Kom maar naar IJzendoorn toe”, aldus Jans antwoord. Dit was stap 4. De overnachtingshaven in IJzendoorn ligt mooi centraal, tussen de productielocaties Geertjesgolf en de Willemspolder in. “Als er niet direct een vracht voor handen is, laten we onze schepen alvast deze kant opkomen. Dan kunnen ze morgenvroeg dichtbij laden.”
1 | Bestelling komt binnen | De betoncentrale - de klant - plaatst een bestelling zand en grind. |
2 | Bepalen productielocatie | Afhankelijk van beschikbaarheid, bereikbaarheid, datum, recept en voorkeur klant: Geertjesgolf of Willemspolder | Grensmaas of Bovenrijn/depot in Nederland. |
3 | Schip inplannen | Afhankelijk van gevraagde tonnage en losplaats - diepte vaarwater, afmetingen schip - en beschikbaarheid op die datum. |
4 | Transport | Laden, varen en lossen. |
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden