Daar waar de Rijn Frankrijk en Duitsland scheidt, werkt sinds januari 2023 onze gloednieuwe, geheel elektrische grindtransportinrichting. Onze collega’s hebben die volledig in eigen beheer ontworpen, gemaakt en samengesteld. Zo verdubbelde én verduurzaamde de verladingscapaciteit voor ons grind uit de Bovenrijn en kunnen we steeds goed aan de grindvraag voldoen.
Een stukje zuidelijk van Straatsburg, winnen we grind aan beide kanten van de rivier: in Les Gravières Rhénanes in Frankrijk en in de Deutsche Mineral Aufbereitung. Maar er knelde een logistieke puzzel, bijvoorbeeld wanneer lagere waterstanden de afvoer van grind soms een tijdje hinderen. In de Duitse winning kunnen we volop winnen, maar is geen ruimte om het op te slaan. Aan de Franse kant is wél opslagruimte genoeg, maar daar waren de laadkraan en de transportbanden niet berekend op grind uit allebéide groeves. Uit nauw overleg tussen producerende, logistieke en technische collega’s rees een mogelijke oplossing, maar die had wel wat voeten in de aarde.
Onverwoestbaar
Hoofd Technische Dienst, Manfred Rambach: “Meters aan transportbanden voor Frankrijk, die speciaal ontworpen en gemaakt moesten worden en nadien ook verscheept.” Onder de handen van werkplaatscollega’s in IJzendoorn, veranderde ruw staal in onverwoestbaar materieel dat zij in Frankrijk zélf samenstelden. Logistieke collega’s tekenden voor het veilige transport ervan. Manfred is trots op hen: “Zij máken het en met hen durf ik alles aan.” Datzelfde geldt voor het vervangen van de oude Franse overslagkraan op diesel. We zouden Dekker niet zijn, als we dat door een ander lieten doen. Manfred: “We vonden een grote elektrische overslagkraan in België die we konden hergebruiken. Die kan - zonder een drupje diesel - 500 ton per uur verladen, zowat het dubbele.”
Trots op onze collega's
De moeilijkheidsgraad van de vervangingsoperatie wordt makkelijk onderschat, legt Manfred uit. “Zo’n loodzware kraan moet ontmanteld en aangepast worden en in Frankrijk op zijn plek worden gehesen. Dat specialistische hijswerk met een enorme kraan, is een kostbare grap.” Door de kraan slim te ontmantelen en in onderdelen te vervoeren, konden technische, hijsende en varende collega’s samen bijna alle
zware constructies met eigen schepen en eigen kranen veilig verladen en vervoeren. En daarmee
de inhuur van een dure speciale kraan enorm beperken.” We zijn dan ook trots op wat onze collega’s
hebben laten zien. We hebben nu een installatie die op maat gemaakt is voor (en mét) de producerende collega’s, die we door en door kennen, die kostenefficiënt is gemaakt, die de grindproductie voor beton op mooie sterkte houdt én die het werken bij ons heerlijk uitdagend heeft gemaakt.
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden