Kan een super efficiënte lichte waterstofauto tegelijk ook robuust genoeg zijn om het verste te komen qua absolute afstand?
Dát is de grote uitdaging van Eco-Runner team XIII, dat dit seizoen, 2022/2023, de records probeert te breken van Eco-Runner XII, de zuinigste auto ter wereld in 2022, en andere voorgangers.
Een inspirerend en leerzaam ontwikkelproject van 24 studenten, voor wie we dit jaar trotse Gold Partner zijn. Wat drijft dit team?
“Onze interesse in duurzaamheid is een enorme gemeenschappelijke drijfveer”, vertelt Mila Benschop, studente technische bestuurskunde. “Je merkt dat iedereen er elke dag van 09:00 tot 17:30 bij wil zijn.”
Elk jaar bouwt een nieuw team studenten van uiteenlopende opleidingen de waterstofauto Eco-Runner, gesteund door sponsors en kennispartners.
Normaal gesproken is het primaire doel eerste worden tijdens de Eco-Marathon, een race om zuinigheid, dus het minste waterstofverbruik over een voor iedereen gelijke afstand. Maar team XIII wil meer: ook het verste komen en de beeldvorming over rijden op waterstof verbeteren.
“Vorig jaar reed de Eco-Runner van team XII omgerekend 5407 kilometer per kilogram waterstof. De 72 kilo lichte XII was daarmee de zuinigste ter wereld en winnaar van de Eco-Marathon 2022”, vertelt Mila.
Maar ‘s werelds efficiëntste waterstofauto, slechts 72 kilo, was echt voor de Eco-Marathon gebouwd. Het lukte niet om ook in een race om de verste afstand een nieuw wereldrecord te vestigen.
“Tijdens de wereldrecordpoging rijdt een auto drie dagen achter elkaar door op een circuit, en dat brak de XII helaas na 600 kilometer op. In 2021 vestigde model XI overigens wél een afstandsrecord door 1195 kilometer achter elkaar te rijden op 350 gram waterstof.”
Team XIII wil proberen de auto zowel in zuinigheid als uithoudingsvermogen te laten uitblinken. “Voor efficiëntie bouw je de auto zo licht mogelijk, met een lichte tank en een lichte coureur. Voor afstand moet je meer waterstof meenemen, en wisselen verschillende coureurs elkaar af, vertelt Mila. “We proberen nu efficiëntie te combineren met grotere betrouwbaarheid. Om onszelf extra uit te dagen. We willen proberen om meer dan 2056 kilometer af te leggen en nemen 950 gram waterstof mee.”
Eco-Runner team XIII wil ook laten zien waar je met waterstof kan komen. “Rijden op waterstof voelt nog nieuw, en soms ook nog eng. We willen met dit project ook de kracht van rijden op waterstof laten zien.”
Verschillende ‘departments’ nemen verschillende doelen voor hun rekening, en bestaan ook uit studenten met verschillende achtergrond. Zo buigt Bodywork zich over vorm, stevigheid, gewicht en aerodynamica. Powertrain, Electronics & Strategy (PES) buigt zich over de aandrijving, de brandstofcel en baansimulatie voor het beste tracé over het circuit. Vehicle Dynamics ontwerpt alles wat met mechanica te maken heeft: ophanging, stuursysteem, wielen en remmen. Daarnaast zorgt Operations voor de partnerships, event management, en communicatie en zorgt Management voor het projectmanagement, financieel management en de aansturing van en interactie tussen de teams.
Het ontwerp voor de Eco-Runner XIII is 2 februari gepresenteerd. De car reveal staat gepland voor 2 mei. De Eco-Marathon is dit jaar 20 tot en met 25 mei in Zuid-Frankrijk. De wereldrecordpoging afstand vindt plaats in Immendingen in Zuid Duitsland van 23 tot en met 25 juni.
Wij wensen team Eco-Runner XIII veel succes!
Lees meer waarom wij in waterstof investeren en hoe we omgaan met duurzaamheid.
Fotocredit: Team Eco-Runner XIII Delft 2022/2023, met dank aan Enshape Design Studio.
Design presentation in februari:
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden