Geertjesgolf draait. Over de 2 km lange transportband gaat per uur 1200 ton zand van de binnendijkse Westplas naar de voorhaven. Daar wordt het zand op recept bij de schepen afgeleverd. Achter deze feitelijke constatering gaat een wereld van technisch vernuft schuil. Een kijkje achter de schermen.
Eerst even de feiten en de werking. Geertjesgolf CV exploiteert de winlocatie Geertjesgolf. Dekker is in dit bedrijf aandeelhouder. Nederzand is het projectbureau die de dagelijkse leiding in handen heeft. De locatie bestaat uit de winning met 2 gehuurde zuigers - waaronder de Rotterdam 58 - en het transport via 2 aangedreven pipebelts naar de voorhaven. Daar liggen 2 klasseerinstallaties, waaronder de Rotterdam 55 van Dekker. Vanaf het moment dat het zand bij de voorhaven van de band afrolt, nemen de zandwinners het van Geertjesgolf CV over. Dekker heeft voor dit laatste stuk een walinstallatie gebouwd, vanwaar de Rotterdam 55 het zand nat aan boord brengt.
Het zijn dus 2 gescheiden trajecten. Aan de plaskant brengen beide zuigers zand en grind aan wal, waar een installatie de grove voorscheiding doet en een grindbreker het grove grind breekt tot een bruikbare zandfractie. De voorgescheiden zandfracties 0-1, 0-2 en het wat grovere 2-8 mm worden opgeslagen in een voorraaddepot. Onder deze bergen zand ligt een systeem van doseerbanden en kleppen, verbonden met de transportbanden die de zandfractie naar de Rotterdam 55 in de voorhaven aan de Waal brengen. Deze transportbanden vouwen zichzelf dicht en worden pipebelts genoemd.
Op het moment dat de zandmeester vanuit de Rotterdam 55 een bestelling voor betonzand plaatst, bijvoorbeeld 60% 0-2, 30% 0-1 en 10% 2-8 mm, gaat het proces in werking. De doseerkleppen laten een afgepaste hoeveelheid zand op de transportbanden vallen en de pipebelt gaat lopen. Daarbij gaat van 0 tot 2 mm bij elkaar en 2-8 volgt erachteraan. Van elk uur transporteert een pipebelt bijvoorbeeld 55 minuten 0-2 mm en 5 minuten 2-8 mm. In totaal 1200 ton per uur.
En dan rolt onze bestelling van de band in onze walinstallatie op palen, ofwel de pompoverslag, waar het voorgescheiden zand, gemend met water naar de Rotterdam 55 wordt gepompt.
In bijgevoegde werktekening is de werking van deze pompoverslag te zien. Het droge, fijnere zand - 0-1 en 0-2) rolt van de band af in de grijze box, waarin het met water wordt vermengd, dat via de groene buis wordt aangevoerd. Vervolgens pompt de installatie het natte mengsel via de grijze buis naar de klasseerinstallatie Rotterdam 55 waar het van hout wordt ontdaan en verder wordt gescheiden in nog kleinere fracties. Het grovere materiaal, 2-8 mm, komt via de band in de blauwe trechter, alwaar het ook vermengd met water, via de grijze dunnere leiding aan bord komt van de Rotterdam 55 en ook zijn bewerking ondergaat, voordat alles in het schip belandt.
Deze walinstallatie is eigendom van Dekker en door onze technische dienst ontworpen. In de zomermaanden hebben onze technici deze in de eigen werkplaats gebouwd. Een knap staaltje werk. De blauwe trechter is afkomstig van de ‘oude’ Rotterdam 7 en dus hergebruikt. Onze mannen staan voor niks.
Sinds augustus 2021 draait het proces, geheel op groene stroom. Natuurlijk zijn er nog kinderziektes, dat is niet te voorkomen. Onze technici zijn er nog steeds heel druk mee. Dat betekent vaak lange dagen en af en toe ook weekenden doorwerken, maar de voldoening om na een voorbereiding van jaren met elkaar zo’n stukje technisch vernuft tot stand te brengen, maakt alles weer goed.
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden