Het afgelopen jaar heeft DNV GL audits uitgevoerd binnen Cotrans Scheepvaart B.V. Dit heeft, naast de tussentijdse audits voor ISO 9001 en de MVO Prestatieladder, geleid tot verlenging van het ISO 14001:2015 certificaat tot en met 15 april 2022. Tevens is de CO2-footprint geverifieerd over het jaar 2018.
Vanaf 2015 hebben we meerdere zomers gekend met extreem lage waterstanden in de rivieren. Met de zomer van 2018 als extreem en langdurig dieptepunt. Het team van DClogistiek heeft voor vele uitdagingen gestaan en in hun ogen (on-)logistieke keuzes gemaakt. Om onze klanten zoveel mogelijk op tijd te voorzien van voldoende grondstoffen was omvaren noodzakelijk en konden in veel gevallen schepen met slechts de helft van de geplande lading varen. Dit heeft uiteraard een negatief effect gehad op het brandstofverbruik per ton. Onze footprint, berekend via www.duurzameleverancier.nl, laat echter geen negatief effect zien, omdat hier de geladen ton/km wordt gehanteerd als basis.
Er is een Jetpomp geplaatst aan boord van de Cotrans 10. Dit levert tijd- en energiewinst op als we het lege schip onder de bruggen door willen laten varen. Een voorbeeld van een dergelijke situatie is de Giessenbrug. Deze brug kan niet worden geopend voor de binnenvaart tot de geplande renovatie in 2023.
Om de Green Award op de Cotrans 10 te kunnen behouden voor de komende drie jaar, zijn de volgende aanpassingen nodig geweest:
Voor de volgende keuringsronde zijn ze aan boord alvast begonnen met de registratie van reizen, kilometers, brandstofverbruik en vervoerde tonnen via de website “Econaut” waar een CO2-uitstoot per schip uitrolt.
In november 2018 is het gestripte casco van de Cotrans 12 bij Treffers te Haarlem gesloopt. Het staal is omgesmolten voor hergebruik.
Wat de komende jaren de beste optie wordt om de binnenvaart CO2-neutraal te laten gaan varen, is nog niet duidelijk. Wel zal er tot en met 2030 voor bestaande schepen en huidige motoren ook ingezet worden op het bijmengen van biobrandstoffen. 30% bijmengen kan leiden tot 30% minder CO2-uitstoot. Om de kosten te drukken, is besloten om de motor van de Cotrans 4 te reviseren. De motor, een Cummins KTA19M3, is weer zo goed als nieuw en hiermee kunnen wij het effect van het bijmengen met biobrandstoffen gaan testen.
Het personeel van Dekker kan gebruikmaken van de speciale bedrijfsfitnessregeling via Bedrijfsfitness Nederland. Met gemiddeld een belastingvoordeel van 40% op een sportschoolabonnement wordt het nog aantrekkelijker voor medewerkers om het lichaam fit te houden.
Voor meer informatie:
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden