Het verbod op het toepassen van de PAS (Programma Aanpak Stikstof) op nieuwe activiteiten die extra stikstofuitstoot veroorzaken, treft ook Dekker. Onze projecten liggen voor het merendeel in of nabij Natura 2000-gebieden langs de grote rivieren. Een behoorlijk deel van onze delfstoffenwinning is inmiddels stikstofvrij. En we verminderen met de transformatie van landbouwgronden naar nieuwe natuur de stikstofuitstoot. Toch lopen wij tegen grenzen aan.
Vermindering van uitstoot is nodig. Stikstof komt via de uitlaat van benzine- en dieselmotoren in de buitenlucht, stikstof zit bijvoorbeeld ook in (kunst)mest. Te veel stikstof zorgt voor een eenzijdige vegetatie - gras en brandnetels groeien er goed op -, niet de biodiversiteit die wij in Nederland graag willen.
Gelukkig is Dekker in het kader van duurzaamheidsambities de productie aan het elektrificeren. Een deel van onze zandzuigers is inmiddels van diesel op groene elektriciteit overgegaan. Dit geldt ook voor onze klasseerinstallaties. Januari 2021 sluiten we de klasseerinstallatie Rotterdam 55 ook aan op het stopcontact.
De elektrificatie is onderdeel van een stappenplan om de CO2-uitstoot in onze productie vergaand te reduceren, met ruim 80% in 2020! Dekker gaat hierbij veel verder en sneller dan in het Klimaatakkoord is afgesproken (49% CO2-reductie in 2030). Minder benzine- en dieselmotoren betekent ook minder stikstofuitstoot. En zo verminderen we naast de uitstoot van CO2 de stikstofemissie in onze projecten flink.
Ook door het herinrichten van onze winlocaties in nieuwe natuur leveren we bij aan het verminderen van stikstofuitstoot. Bemeste landbouwgronden in de uiterwaarden maken plaats voor ruige riviernatuur met veel ruimte voor water en natuur. Zo leveren we op termijn een nog veel grotere bijdrage aan het herstellen van de biodiversiteit.
Maar zand- grind- en kleiwinning brengt ook transport met zich mee. Onze binnenvaartschepen varen nog op dieselolie, dus we blijven stikstof uitstoten. Groene alternatieven zijn nog niet voorhanden; we volgen de ontwikkelingen nauwgezet - wordt het waterstof? We hebben weliswaar een MVO-programma voor onze schepen en de Cotrans 10 en Rotterdam 30/48 hebben een Green Award, toch zijn dit niet de grote bijdrages. Dus ook wij blijven zeker gebaat bij een goede nieuwe regeling voor projecten met stikstofuitstoot in plaats van de PAS.
Daar waar Dekker stikstof kan verminderen, maken we grote stappen. We investeren flink in energiebesparing en het elektrificeren van onze zandzuigers en klasseerinstallaties. Naar nul uitstoot kunnen we echter nog niet. Bijvoorbeeld voor scheepvaart is een reëel alternatief nog niet voorhanden. Voor de aanleg van nieuwe riviernatuur en de levering van klei, zand en grind voor het versterken van dijken en de bouw van woningen is een PAS 2.0 nodig. Laat daarbij echte stappen tot uitstootvermindering en regels die ruimte geven samen opgaan.
© 2018 Dekker groep BV | Alle rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy | Algemene Voorwaarden